Monday, September 17, 2007

KILANG BIHUN BERAS INDAH SDN. BHD. TASEK GELUGOR, SEBERANG PRAI

17hb SEPTEMBER 2007


PERHATIAN KEPADA SEMUA PENGGUNA-PENGGUNA ISLAM DI MALAYSIA !!
TERHADAP JENAMA-JENAMA KELUARAN KILANG BIHUN BERAS INDAH SDN. BHD. (TASEK GELUGOR, SEBERANG PRAI)!!


PULAU PINANG – Sebuah kilang memproses bihun dan laksa iaitu KILANG BIHUN BERAS INDAH SDN. BHD. (Co. No. 365216-T) yang terletak di :-

Lot 1123,
Tingkat Selamat 6
Kampung Selamat, Tasek Gelugor
Seberang Prai
13300. P.Pinang.



Kilang yang berkeluasan 4 hingga 5 ekar bertindak menipu dan mengaburi pengguna serta orang ramai dengan meletakkan tanda halal sendiri dalam tulisan jawi/rumi. Malahan kilang yang mengeluarkan jenama CAP CILI, CAP KETUPAT, CAP LANGSAT dan CAP CABAI BURUNG ini TIDAK PERNAH mendapat kelulusan logo/cop halal dari JAKIM. Malah permohonan mereka untuk sijil pengiktirafan pernah di tolak pihak Majlis Agama Islam Pulau Pinang.



PRODUK-PRODUK KILANG

























CAP BUNGA KANGKUNG



















CAP CIK YATI



















CAP PHOENIX


























BIHUN




3.5 kg bihun CAP KETUPAT






3kg bihun CAP CABAI BURUNG




Bihun atau laksa CAP CILI, CAP LANGSAT dan CAP CABAI BURUNG





Cop halal yang tidak pernah mendapat kelulusan

Apabila logo atau cop halal kelihatan di bungkusan produk makanan, ia menunjukkan suatu perihal dagangan yang dipakai bagi makanan itu iaitu ‘Halal’, ‘Ditanggung Halal’ atau ‘Makanan Islam’ atau difahami bahawa orang-orang Islam dibenarkan oleh agama mereka memakan makanan tersebut. Logo halal yang sah dari JAKIM mempunyai


a) bintang berbucu lapan di tengah-tengah bulatan;
b) perkataan Arab – “حلآل” di tengah bintang;
c) diikuti tulisan rumi “HALAL”;
d) bulatan logo tertulis perkataan “Malaysia” dalam tulisan Rumi dan ماليزيا dalam perkataan Arab;
e) dua bintang kecil berbucu lima diletakkan bagi memisahkan tulisan rumi dan perkataan Arab tersebut.


Manakala logo halal JAIN/MAIN:
a) di bawah tulisan rumi “HALAL” terdapat kod pendaftaran logo halal bagi negeri:
i. huruf “H” yang bermaksud Halal
ii. nombor kod negeri mengikut Jabatan Pendaftaran Negara
iii.contoh : H-10
‘H’ bermaksud Halal
‘10’ melambangkan kod pendaftaran negeri Selangor







Cop logo halal yang benar


Oleh itu, bagaimana persoalan ini terjadi?

Lebih memeranjatkan lagi, terdapat pusat ternakan babi yang keluasannya lebih kurang 2 ekar yang mampu menternak beratus ekor babi dalam satu masa bersebelahan kilang bihun tersebut dan hanya dipisahkan dengan pagar. Betapa dekat dan hampirnya kilang memproses bihun ini dengan pusat ternakan babi sehingga berkongsi pagar. Pastinya keadaan kawasan tersebut tidak dapat digambarkan dan tidak INDAH seperti nama kilang tersebut lebih tepat lagi INDAH KHABAR DARI RUPA. Dan ini lari dari cop halal yang digunakan kerana premis makanan bersebelahan kawasan najis. Diketahui, pemilik Kilang Bihun Beras Indah dan pusat ternakan babi mempunyai hubungan persaudaraan dan tidak perlu terkejut segalanya mereka berkongsi bersama seperti pagar, longkang , saluran air bumbung dan juga sistem kumbahan.
















Keadaan di dalam pusat ternakan babi yang bersebelahan kilang BIHUN BERAS INDAH Sdn Bhd, Tasek Gelugor, Seberang Prai Utara.



Gambar pandangan dari ladang kelapa sawit. Anak panah kiri menunjukkan kilang BIHUN BERAS INDAH dan anak panah kanan menunjukkan pusat ternakan BABI dan mereka juga berkongsi saluran air dari bumbung.

Difahamkan pihak kilang tersebut mendapat bekalan air untuk memproses bihun dan laksa dengan cara menyedut air dari bawah tanah bagi menjimatkan kos. Pernahkah anda terfikir kesucian air yang digunakan? . Bagaimana pula dengan keadaan bihun yang diproses dengan meggunakan air yang pastinya sedikit sebanyak mengandungi air najis. Ini seumpama kita memakan najis babi dan sekali lagi bertentangan dengan cop halal yang digunakan kerana memproses menggunakan alat yang tidak bebas dari najis. Kita sebagai pengguna beranggapan bahawa dengan memakan bihun cap cili atau apa- apa sahaja cap, kita tidak perlu ragu-ragu seperti kita memakan daging yang berkemungkinan merupakan daging babi. Malangnya tanpa kita sedari kita telah menikmati dengan enaknya bihun perisa babi. Apakah perasaan pengguna yang telah menikmati bihun tersebut. Betapa jijik dan kotornya perasaan para pengguna. Selain itu, pusat ternakan babi yang terletak bersebelahan kilang ini hanya dipisahkan dengan pagar dan mereka turut disyaki berkongsi sistem kumbahan yang sama.




Sistem kumbahan yang terletak berdekatan



Saluran paip yang menuju ke sistem kumbahan



Saluran paip air yang menyedut air dari sumber bawah tanah




Paip air di dalam gambar sebenarnya telah di kunci ketat dan saluran air yang tersembunyi merupakan sambungan untuk sumber air bawah tanah

Bagaimana pula dengan suara hati penduduk tentang pencemaran bau yang langsung tidak menyenangkan? Sejauh lebih 2 km bau busuk dari pusat ternakan babi tersebut boleh dihidu. Bayangkan penerimaan dan penderitaan yang ditanggung penduduk setempat selama ini. Kita tidak perlu terkejut sekiranya kesihatan penduduk terjejas akibat pencemaran bau dari kandang penternakan babi.

Selain daripada itu juga, kerana ingin mengaut keuntungan, terdapat segelintir peniaga tempatan sering menyalah gunakan atau mengambil kesempatan dengan membeli produk dari kilang tersebut. Lebih memeranjatkan lagi terdapat pembeli atau pemborong yang beragama Islam seringkali dilihat datang ke kilang tersebut membeli hasil keluaran mereka. Adakah pembeli ini hanya memandang ringan keadaan sekeliling atau tidak pernah tahu kewujudan pusat ternakan babi yang terletak bersebelahan kilang tersebut atau mereka ini tidak pernah sensitif dengan HALAL & HARAM? Sanggup sungguh mereka mengkhianati saudara sesama Islam mereka atau dengan kata lain betapa tidak berilmu dan jahilnya rakyat Malaysia yang beragama Islam tersebut!!







Kelihatan pemborong yang beragama Islam turut membeli produk keluaran Kilang Bihun Beras Indah tersebut

Lagi penipuan yang Kilang Bihun Beras Indah lakukan dengan meletakkan alamat pendaftaran syarikat iaitu:-



1-G-2,
Sri Pelangi, Jalan Bukom,
10150 Penang
.

Bungkusan bihun yang berbeza dengan alamat sebenar untuk tujuan mengelirukan pihak pengguna. Sepatutnya pemilik yang ingin mendaftarkan kilang mereka perlu meletakkan alamat kilang mereka seperti kilang BIHUN BERAS INDAH meletakkan alamat mereka di Jalan Tingkat 6, Kampung Selamat. Mengapa mereka ingin mengelak dengan meletakkan alamat lain? Ini kerana Kampung Selamat memang dikenali ramai dengan kawasan penternakan babi yang sangat besar.



Jika dilihat begini, bagaimana kilang ini berjaya mendapat lesen?







Alamat yang tertera pada bungkusan tidak sama dengan alamat kilang Bihun Beras Indah bagi tujuan menutup atau mengaburi pengguna

Yang menjadi tanda tanya, bagaimana Kilang Bihun Beras Indah Sdn. Bhd. ini boleh mendapat kelulusan Majlis Perbandaran Seberang Prai (MPSP) memandangkan pusat ternakan babi ini telah wujud lebih dari 10 tahun dan atas alasan apa kilang Bihun Beras Indah ini dibenarkan beroperasi? Adakah mereka telah disuap atau disogok? Ataupun dengan kata lain rasuah di bawah meja? Tidak pelikkah anda bagaimana mereka boleh membuka kilang tersebut dan bertahan hingga ke hari ini? Mustahil sama sekali jikalau kita fikir dengan kepala otak kita sendiri. Tidak logik!!!!!!

Malahan, menurut sumber yang diperolehi, kira-kira 2 tahun lepas iaitu dalam tahun 2005 pihak Kementerian Perdagangan dan Hal Ehwal Pengguna - P.Pinang, Jabatan Kesihatan Negeri P.Pinang dan Majlis Agama Negeri P.Pinang pernah membuat serbuan terhadap kilang bihun Beras Indah tersebut. Malangnya sehingga kini kilang ini masih mampu beroperasi seperti biasa. Mengapa keadaan ini terjadi? Perlukah mereka diserang beribu kali baru boleh ditutup atau kerajaan kita terlalu lembut dan kalah dengan sebuah kilang bihun?!!

Penipuan seterusnya, kilang ini juga mengeluarkan produk bihun dan laksa yang berjenama CAP CILI, CAP KETUPAT dan CAP LANGSAT untuk dua pelanggan tetap beliau iaitu:-








KIM LOONG HUAT SDN. BHD.
yang beralamat No.3565, Jinjang Utara, 52000 K.L



dan







ZAKARIA DAN ANAK-ANAK SDN. BHD.
yang beralamat No. 22,24,26,
Tingkat Perusahaan Utama 1,
Taman Perindustrian Bukit Tengah, 14000
Bukit Mertajam.


Kilang Bihun Beras Indah Sdn Bhd masih mengeluarkan bihun di bawah nama Zakaria Dan Anak Anak Sdn Bhd, iaitu Cap Langsat, meskipun sudah sekian lama syarikat ini tidak lagi beroperasi.

Jika diteliti, kedua- dua produk ini juga mempunyai tanda “halal” dalam tulisan jawi dan rumi.

Dimanakah kuasa yang dapat menghalang perbuatan ini!!! JAKIM ?? KPDNHEP ?? ataupun MPSB itu sendiri.

Kerajaan wajib menguatkuasakan undang-undang yang lebih tegas serta memastikan bahawa sebarang penggunaan Tanda, Logo, Cop mahu pun perkataan rumi atau jawi yang memberi maksud Suci, Bersih, Makanan orang Islam atau Ditanggung Halal yang tidak diluluskan oleh pihak JAKIM wajib dikenakan tindakan mahkamah. Jika tidak dikawal dan masih berterusan ia akan memberi kesan negatif kepada Negara Malaysia memandangkan Negara kita merupakan Negara Islam dan pengeluar produk HALAL di dalam dan di luar Negara.




Lakaran kasar kawasan kilang BIHUN BERAS INDAH SDN. BHD.



Gambar hadapan KILANG BIHUN BERAS INDAH SDN. BHD.



KILANG BIHUN BERAS INDAH SDN. BHD.



Pandangan tepi kanan kilang BIHUN BERAS INDAH – betapa luas dan besarnya kilang ini


Ladang kelapa sawit yang berjiran sebelah dengan kilang BIHUN BERAS INDAH dan kandang penternakan babi




Pandangan 2D dari jalan utama



Dibelakang semak kira-kira 30m ini terdapat kandang babi



Betapa kotornya kilang BIHUN BERAS INDAH



Parit menjadi tempat perkongsian sisa kumbahan babi dan bihun


Saluran paip air

Pandangan dari hadapan dan papan tanda Kilang Bihun Beras Indah Sdn. Bhd


Bukti kewujudan kilang :
SURUHANJAYA SYARIKAT MALAYSIA (SSM)


BERITA TERBARU!!!!!

Layari jakimian.blogspot.com

124 comments:

{GEMERSIK KALBU} said...

Oh tidak...!!Tidak...!!Biar betul selama nih aku makan bihun perencah babi. Memang tak patut!! Orang mcm nih seeloknya ikat kat pokok mangga bagi kerengga gigit jek. Nak kaut keuntungan tapi tak fikir langsung betapa sensetifnya orang Islam. Jom kita ramai2 boikot produk keluaran kilang nih. Sepatutnya tutup terus kilang lagi bagus. Mcm mane orang ramai boleh diamkan diri je..!!!

Anonymous said...

hui..nape aku baru taw nih..
kepade ibu2..berhati2 lah..
mari kite boikot bihun perase babi nih..!!!!

Anonymous said...

makwooi!! hati2 jln2 cari mkn. xsdp ati aku rase cam dah kena main oleh setengah pembuat makanan saperti bihun ni. korang nape x sensitif aku nak pegi jumpe taukeh "un pia hai" cekik idup2. ni kerajaan ape bikin...takan cuci tangan kottt. klo krajaan xkisah bleh kami semua pakat buat makanan haram kemudian cop tanda HALAL bagi eksport kenegara arab ramai2, sekali utk makanan org muslim ...

Anonymous said...

mak,,,,nasib baek mak aku xbeli cap ni,,kalo x mau aku naek geli+muntah n pelbagai rasela,,pelik jugak la aku camne bole benda ni ada sampai skrg,,wahai pihak2 berkuase,,sila AMBIL TINDAKAN SEGERA,,takut gak aku mkn bihun cap ni kat kdai2 mkn kat kl tuh,,

Anonymous said...

Betul gak cakap 'PENGGUNA SENSITIF'.. Kat KL tuh mane kita tau kedai2/restoran mamak semua guna bihun cap ape. Nak muntah aku nengok muka bihun skang. Weoh korang... Kenape la UN PIA HAI nih tak letak jenama CAP BABI je.. Gile betullah...!! Tau nak untung jek..!!

Anonymous said...

gile.. siyes aku da tanak mkn bihun dah pasni. skali temakan bihun kilang babi ni abis aaa. kte org2 Islam patut ambil berat dgn isu2 mcm ni. aku pihak atasan patut amek tindakan la. mane boleh diam je. mcm mane dgn org2 yg x tau bnd ni? xkn kita nk biar je diorg semua mkn bihun yg dah bergelumang dgn kuman2 dr babi tu..

Anonymous said...

aiseymenn..apela nk jadi manusie2 jaman skrg neh..SELFISH!..
mate duitan..
x pk org2 len cmne..
otak pndai tp dungu die lebeh cket..
bengong!!
xde org nk amek tndakan ke woi!
kesian la kt kami2 neh..
kite kan org m'sia..dah 50 taun merdka pon..tp nape otak still sempit..
cmne nk maju ngan perangai cmnih..!!!
baek aku chow..dri pnjag2 lagi bebelan..
hahha..
amek tndakan lahh!!!!!
trimasssss~

Anonymous said...

btul tu selipar uptown,,kate 50 thn merdeka,,tapi otak still sempit,,patutla rmi still ckp kte xmerdeka btul2,,
tndkn segera perlu diambil,,malula benda kecil ni pun still xselesai lg..
tolong ,,tindakan segera,,

Anonymous said...

aaaaa,,,kat kedai runcit dkt dgn rmh saya jual cap cili punye jenama,,tp slalu saya bli cap bintang,,kalau xsempat org dtg rmh je bli,,,lps ni x boley bli la ni,,kenapa skrg baru tersebar ye,,kenapa bnd ni ley terjadi,,kurang pekerja ke nak pantau,,,pelikla saya,,kenapa,,kenapa,,why,,n why,,,

Anonymous said...

'un pia hai' ya pemiliknya.tidak patut la.tidak puas hati.apa salahnya dia ikut prosedur yg betul.maybe dengan cara yang betul boleh lebih untung.ikut jalan yang benarla.tapi pelik macam mana MPSP boleh luluskan.pelik tapi benar.nak kena buat macam mana baru benda ini boleh tidak terjadi.

Anonymous said...

KAMPUNG NIH NAME JE SELAMAT... TAPI, SEBENARNYA TAK SELAMAT...!!!

Anonymous said...

o Allah. what the hell are they doing!!! shit man!!!dorang tu muslim ker ape?? xtau ker khinzir tu dgn org islam HARAM??//memang bodo a

Anonymous said...

terukny... nasib baik aku xpernah makan bihun cap ni...
hati2 lah sbg pengguna.. pilih lah yg betol2 halal...

Anonymous said...

mak aihhh,,,binatang tul,,

Anonymous said...

is it true?must be true.with all evidences that seem really really true.really crazy.

Anonymous said...

omg...wth..is it operating until now..

Anonymous said...

yes sara00.i think it still operating..

Anonymous said...

any gud news x?..bile org atasan nk amik tndkn?

Anonymous said...

kpd setiap pembace mintak tlg sebarkan maklumat ini terutama kpd pengguna islam. aku sekadar jlnkan tnggung jwb xmau subahat perkara haram. hingga kini npk nyer krajaan masih blum ambik tindakan. aku marah geli pun ader, xpatut pengilang makanan dibenar buat cop tanda halal sendri.

Anonymous said...

esk! esk!! esk!!
selama ni klo xtahu xmenjadi masaalah termkn pun xsedar sedapgakk bihun, ntah dari sape yg pengilang nyer tuu.

agak marah dan benci... pegawai penguatkuasa dr KPDNHEP cakap penggunaan tanda HALAL sama ada d dlm bahasa rumi dan jawi tak menjadi kesalahan, sbb mereka tak pakai logo JAKIM. ape agak nyer kiter pengguna harus lakukan??

pengeluar makanan menyapu untung jutaan ringgit setiap thn, dgn cara tuu.... kami d jadikan bahan ketawa.

Anonymous said...

tak sangka selama ini kita ditipu!!
bodoh betul penternak babi2 itu..kilang ini patut ditutup..

Anonymous said...

yeke 'babyboy'.sng2 pegawai tu ckp camtu.habis kte sbg pengguna kene wat camne..kalau tu xmenjadi kesalahan.mengeluarkan produk HARAM ni xsalah ke...ade otak ke tadak.gile ke.

Anonymous said...

eit.kte ade law ke x ni.bile mase lak kilang ley wat tanda halal sdr. shit.negara merdeka pebenda ni.selamba je benarkan bende2 camni.sape yg uruskan bende camni.takde ke dlm undang-undang negara tercinta kte ni.wth~

Anonymous said...

aku tgk cap ketupat pun ade.ni mst sempena nak dkat raya ni.pandai tul org ni tipu pengguna.

Anonymous said...

Mate Sepet nie kalau tak menipu.. bukan Cina namanya.

Anonymous said...

Takde nak cakap banyak, bunuh je si 'un pia hai' dan seisi keluarganya
Saya nak menyeru umat islam sekali lg 'BUNUH SI PENGKHIANAT NI' - kerajaan bukannya blh buat apa2,
tak berani nye nak ambik tindakan punye.. Isu sensitif la, takut perpecahan kaum la.. hah biarlah org Islam kite mkn babi asalkan tiada perpecahan kaum!!!
Akhirat krg jawab la sendiri

Anonymous said...

makan kat rumah buat bihun sendiri baru selamat, insyaAllah. macam kes ayam jugak... semua ayam daging yg diternak diberi makan makanan yg tak tentu halalnya lagi.. dengar2 macam ada enzim babi dlm makanan ayam. meh la boikot ayam juga... makan la ayam kampung yg diternak secara tradisional atau ayam organik..

Anonymous said...

ada lagi kilang lain ke?

Anonymous said...

kalau ada bukti kukuh sebaiknya terus laporkan kepada JAKIM, PPIM or pihak berkuasa. kalau cakap berdegar-degar tapi tak proceed kepada pihak yg boleh ambik tindakan takde penyelesaian.

Anonymous said...

kalau ada bukti kukuh sebaiknya terus laporkan kepada JAKIM, PPIM or pihak berkuasa. kalau cakap berdegar-degar tapi tak proceed kepada pihak yg boleh ambik tindakan takde penyelesaian.

Anonymous said...

kalau ada bukti kukuh sebaiknya terus laporkan kepada JAKIM, PPIM or pihak berkuasa. kalau cakap berdegar-degar tapi tak proceed kepada pihak yg boleh ambik tindakan takde penyelesaian.

Anonymous said...

thank you kepada tuan website kerana cuba menyebarkan maklumat kepada pengguna Islam yang lain. sayangnya JAKIM tidak mempunyai kuasa mutlak dalam pelaksanaan undang-undang mempertahankan Islam kerana kita diperintah oleh sistem undang-undang secara sekular.

saya nak komen sikit kepada tuan website, kenapa menggunakan nama JAKIM pada blogname, seolah-olah mengelirukan pengguna bahawa ini ialah website JAKIM, malah saya dapati email yang diforward kepada saya ditulis dgn 'website dari JAKIM'.

tuanpunya blog boleh membuat intro bahawa blognya adalah bertujuan menyebarkan kebenaran dan tidak menggunakan nama yang seolah-olah mengelirukan pembaca.

satu lagi, kenapa tidak letak link kepada website JAKIM supaya pembaca boleh mencari sendiri kesahihan company tersebut..

http://www.halaljakim.gov.my/directory/index.php?lang=


saya dah pegi website JAKIM dan membuat carian, memang betul company yang ditulis itu tiada dalam database JAKIM, cuma saya harap tuanpunya blog memberi lebih maklumat supaya info sebegini tidak disalah anggap sebagai gossip.

apa yang kita harap adalah terdapat satu badan/organisasi yang diiktiraf yang boleh memberi maklumat kepada orang ramai (mungkin sudah ada tapi kita semua tidak tahu!!!) dengan bukti yang kukuh mengenai perkara2 sebegini.

-lauryn

Anonymous said...

thank you kepada tuan website kerana cuba menyebarkan maklumat kepada pengguna Islam yang lain. sayangnya JAKIM tidak mempunyai kuasa mutlak dalam pelaksanaan undang-undang mempertahankan Islam kerana kita diperintah oleh sistem undang-undang secara sekular.

saya nak komen sikit kepada tuan website, kenapa menggunakan nama JAKIM pada blogname, seolah-olah mengelirukan pengguna bahawa ini ialah website JAKIM, malah saya dapati email yang diforward kepada saya ditulis dgn 'website dari JAKIM'.

tuanpunya blog boleh membuat intro bahawa blognya adalah bertujuan menyebarkan kebenaran dan tidak menggunakan nama yang seolah-olah mengelirukan pembaca.

satu lagi, kenapa tidak letak link kepada website JAKIM supaya pembaca boleh mencari sendiri kesahihan company tersebut..

http://www.halaljakim.gov.my/directory/index.php?lang=


saya dah pegi website JAKIM dan membuat carian, memang betul company yang ditulis itu tiada dalam database JAKIM, cuma saya harap tuanpunya blog memberi lebih maklumat supaya info sebegini tidak disalah anggap sebagai gossip.

apa yang kita harap adalah terdapat satu badan/organisasi yang diiktiraf yang boleh memberi maklumat kepada orang ramai (mungkin sudah ada tapi kita semua tidak tahu!!!) dengan bukti yang kukuh mengenai perkara2 sebegini.

-lauryn

Anonymous said...

Yelah kite bunuh je si cina tepet tu, karang dia buat bihun jenama lain lg, ade lg org kite yg mkn. JAKIM takde kuasa selagi islam hadari msh mendukung buku bebal undang2 buatan org putih tu.. melainkan jika kite tukar/dukung undang2 AlQuran dgn sepenuhnya.. ALLAHU AKBAR

Anonymous said...

Assalaamu'alaykum

Saya ingin memberi komen ke atas komen2 di atas yang menggunakan term sepet, dan cina dan sebagainya.

jangan lupa bahawa Islaam itu adalah untuk semua orang, tidak kira kaum; dan bukan untuk melayu sahaja.

saya berbangsa cina tetapi alhamdulillaah diberi hidayah oleh Allaah memeluk Islaam. dan saya juga inginkan makanan yang ditanggung halal.

jadi janganlah meninggalkan komen menyeru supaya cina ini dan itu dibunuh etc, kerana ada juga cina yang muslim.

Anonymous said...

Ya Allah...baru 5hari lepas aku telan laksa cap cili tu....mcm mana nih

Anonymous said...

Assalamualaikum wbt

Saya ingin nak mengingatkan saudara saudara yang berugama Islam supaya jangan tekankan bangsa dalam kes ini, di sini sebab yang buat kerja ni orang yang kafir. Dia tiada pegangan dalam Islam dan tentu sekali tidak terikat pada hukum hakam Islam. Jadi kutuk mengutuk di website ini tidak mendatangkan faedah. Sama sama kita sebarkan maklumat ni jika gambar tadi semua sudah jelas dan boikot jenama ni dari di guna oleh keluarga, saudara mara dan kawan kawan kita. Apa bangsa di dunia ini pun adalah ciptaan Allah Taala, setiap manusia ini ada kelemahannya sendiri dan tidak tertakluk kepada bangsa.Elakkan menyakiti kaum Muslimin lebih afdal dan jika kita semua sepakat sehati kerana Allah dalam tindakan boikot ini sedikit sebanyak mesti Allah beri kemenangan kepada kita.
Wasalam.

dugongsenyum said...

Dahsyat!

Anonymous said...

Assalamualaikum all,

First of all, jangan racist. Islam bukan milik sesuatu bangsa even I'm melayu islam. Sikap orang kita suka mengata bangsa cina or india salah.. kita kene cermin diri kita.. Kita suka bising sana sini tapi tiada tindakan yang kita buat..

So yang mana ada kesedaran, ayuh laporkan kepada pihak berwajib untuk buat siasatan. Kita sebagai pengguna boleh ambil tindakan seperti boikot dan cari alternatif pada makanan ini... kalau takde, so fardhu kifayah bagi kita semua untuk mengeluarkan produk yang halal.. (bagi yang ada keupayaan dari segi modal, kepakaran dsbg)

So don't just complaining without nothing.

Again.. Islam ada hakmilik setiap insan.. fitrah setiap jiwa.. not for Malay only..

- Anak Melayu Islam

Anonymous said...

adoiii patut la sedap dia lain macam, rupa-rupanya ada kebau pendek. hisss... buat apa sedap tapi haram.. camni aku tak mau beli bihun cap cabai dah..... tobat-tobat....

Anonymous said...

saya ingin memberikan pendapat. dari kita asik mengeluarkan kata-kata yang tidak sepatutnya. apa kata kita sama-sama mengumpulkan maklumat supaya kita boleh mencari mihun atau seumpamanya yang berjenama lain selain "bihun beras indah" berserta diakui Halal secara sah.

anyone... siapa tau mihun yang halal... kasi tau kat sini.. kalau tak aku berangan nak bukak kilang mihun yang ditanggung halal. nanti aku bukak la 5-6 tahun lagi. industri makanan halal semakin mendapat sambutan.

perjuangkan makanan halal.........

Anonymous said...

baru je bincang laksa cap apa yg sedap...ramai member rekomen cap cabai ni....hari ni baru dapat info pasal menda ni...

Anonymous said...

apa nak buat tokei kilang tuh org kafir....so org islam kena la menceburkan diri dlm bisnes perusahaan makanan mcm ni...baru le semua ditanggung halal

Anonymous said...

penekanan terhadap halal/haram patut diperketatkan...ianya melibatkan permakanan yg sepatutnya dijaga sgt2 bagi org yg menamakan diri mrk islam...so, pihak2 yg terlibat patut bagung dari tidur...sepatutnya hal2 agama tidak patut ada kompromi...wassalam.

Anonymous said...

Salam,

makanan akan menjadi darah daging kita...haram sumbernya...gelaplah hasilnya...halal datangnya bahagialah di sana...

perhati sekeliling...timbulkan persoalan kenapa ramai anak muda remaja bermasalah, sehingga lupa asal usul agama...akhlak menjadi sifar...maksiat berkuasa...

tanggungjawab kita? peranan kerajaan dan pihak berkuasa atau tidak berkuasakah lagi?...laporan dibuat apa tindakan?.. atau laporan sekadar syarat...seperti seorang pemain bola yg langsung tidak boleh membuat sepakan penyudah walaupun tiang gol tiada penjaga golnya...

mana si kaya...mana sang pengusaha...mana si pelaku atau material yang berkuasa?....hebatkah sang pemikir...?

Apabila datangnya pertolongan ALLAH dan kemenangan, perhatikanlah yang manusia akan masuk pada agama ALLAH berduyun2,bertasbihlah dengan memuji keagongan tuhan kamu dan beristighfar denganNya..sesungguhnya ALLAH Maha penerima Taubat....

amin.

Anonymous said...

marilah sama2 kita boikot mana2 produk yg tiada tanda halal yg diiktiraf oleh JAKIM. jangan ambil remeh hal ini.. kalau takde tanda halal JAKIM jangan beli...

Anonymous said...

kilang tu tak jauh dari Kepala Batas kampung PM dan sepatutnya perkara tak berlaku. Tindakan yg bijaksana perlu agar masyarakat Islam tidak terjebak dengan makanan haram

Gurindam Jiwa said...

Well researched!

Should also provide the English version here: http://tinyurl.com/yqqtym

Anonymous said...

cepat le kasi tau mihun mana yang halal. kasi la tau cap sekali. sumer orang dah tau dah apa nak buat. yang penting buat...

so kasi la tau cap apa yang diyakini halal dan bersih.

Anonymous said...

apa ko org nak bising sangat sebenar nya kandang babi jauh dari kilang tu aku sendiri pi tengok .... semua dalam gambar tu tipu je kandang babi dgn kilang tu jauh dalam 5 km ..pekerja yg bungkus timbang semua adalah org melayu kita ....ko org tak sedar bihun cap kapal atau bihun dari siam lebih kotor di mana proses pengeringan bihun di biar kan di satu kawasan (padang) dan ajing berkeliaran sana sini berak kencing .... itu ko org tak nak tanya

Anonymous said...

Ishkkk...Mana satu betul ni?
Confuse dah ni.....

Anonymous said...

yang mana satu betul ni? tapi kalau ikut researched ni meme depa sedut ayaq dari bawah tanah..so ayaq kumbahan barbie tu mai direct ke tanah.. HUH!..

lankapo said...

patutlah lazat menjilat jari ..

uwekkkk...

nasib baik masa open house beli beehun jasmine

Anonymous said...

Salam to all,

Sebaiknya siasat dulu... Jangan hentam kromo percaya pada gambar & cerita sahaja. Zaman IT & Teknologi ni mcm2 boleh dilakukan. Sesapa yg pernah menjejakkan kaki ke sana atau sesapa yg duduk kat area situ pergilah melawat kilang tersebut, dan bolehlah buat pengesahan cerita ni sama ada benar atau tidak.

Nanti kalau ada masa saya masukkan gambar PM kita merasmikan kilang ini...

p/s: Biarlah pihak yang berKUASA menentukannya. Siapalah kita, PENGGUNA yang senantiasa TERKENA!

~Budak IT Nakal~

Anonymous said...

Salam..

Rasa terpanggil nak bagi komentar...kita sebagai pengguna sepatutnya faham dengan tatacara pegawai-pegawai kerajaan...mereka juga ada etika dan undang2 yang perlu dipatuhi..sebagai contoh, pegawai JAKIM tiada kuasa nak menghalang penubuhan kilang tersebut..apatah lagi nak masuk dan buat pemeriksaan ke atas kilang tersebut sebab dia tak mohon halal JAKIM..pengeluar2 bangsa luar ni memang mementingkan keuntungan dan sanggup mengatakan barang yang dijual halal wpun sbnrnya tak...Jadi, sebagai pengguna islam yang bijak..kita patut tau pada kita kita perlu percaya...kalo nak beli apa2 bahan makanan, tengok btol2 logo halal yang digunakan..beli yang ada logo halal JAKIM aja..sbb JAKIM adalah 100% dikendalikan oleh org islam...

p/s - kadang2 pelik dgn sikap org melayu kita..kenapa bila isu makanan halal, kita tau utk berwaspada...tapi bila perlakuan yang haram berlaku depan mata...semua buat2 diam tak terkata...

Anonymous said...

I agree with cadangan utk dgr cerita dr pihak kedua. Dgr satu sumber jek bukan tentu betul. Zaman sekarang ni gambar ke sijil ke senang jek buleh edit n letak dlm blog/ email. Saya tgk sijil SSM tu pun mcm kene edit ajek. So sila periksa kesahihan sebelum nak maki hamum org. Nevertheless sementara tu, beli la produk yg mmg ada tanda halal JAKIM. (tp tnda halal JAKIM tu pun org boleh suka2 print jugak kan?) . Ini lah hidup akhir zaman...

Anonymous said...

em,tul tu 'pening2'..periksa kesahihan.tp aku da pekse kat SSM.bukan takat tgk yang taruk kat sini je.serupa.dan TIDAK di edit.
then,belila produk yg taruk lable halal yang betul.tgk tanda halal kilang ni pun a bit funny.really different with the real one.

Anonymous said...

ish.aku rase ok je taruk word myjakim.bg org nampak ckit.aku pun kalo name yg kurg attract mls nk masuk.tp xkan ley keliru dgn JAKIM tul kot.kalo nak pikir.x kan JAKIM ade blogspot sdr.tul x?tu yg aku minat nk msk web ni.tx utk tuan pny web.ape2 pun.kte sbg pengguna hati2 je la kan.xley wat ape.kalo caye,kte sebar je kat pengguna laen.xrugi ape pun kat pengguna laen.kan ade bihun laen nk beli.usah risau.nnt aku buka kilang bihun.hehe..

Anonymous said...

utk lebih info utk bukti kewujudan kilang boleh lihat di dlm web SME info portal
https://secure.smeinfo.com.my

utk direct link ke nama kilang..
https://secure.smeinfo.com.my/directory/search.php?

Anonymous said...

wah,,hebatla si 'insan'

cam insan kate

makanan akan menjadi darah daging kita...haram sumbernya...gelaplah hasilnya...halal datangnya bahagialah di sana...

perhati sekeliling...timbulkan persoalan kenapa ramai anak muda remaja bermasalah, sehingga lupa asal usul agama...akhlak menjadi sifar...maksiat berkuasa...

tanggungjawab kita? peranan kerajaan dan pihak berkuasa atau tidak berkuasakah lagi?...laporan dibuat apa tindakan?.. atau laporan sekadar syarat...seperti seorang pemain bola yg langsung tidak boleh membuat sepakan penyudah walaupun tiang gol tiada penjaga golnya...

mana si kaya...mana sang pengusaha...mana si pelaku atau material yang berkuasa?....hebatkah sang pemikir...?

Apabila datangnya pertolongan ALLAH dan kemenangan, perhatikanlah yang manusia akan masuk pada agama ALLAH berduyun2,bertasbihlah dengan memuji keagongan tuhan kamu dan beristighfar denganNya..sesungguhnya ALLAH Maha penerima Taubat....

amin.

Anonymous said...

aku rase org yang wat web ni pun da xtau nk wat camne.da report,no action.tu dia sebar je.zaman it kononnya.

Anonymous said...

aku rasa ada sebab utk dgr pendapat penulis ni jugak sebab dia dah tunjuk bukti² yg kilang ni buat salah.

yg bangkang tu cuba tunjuk lak bukti korang.kalau ckp mulut je tak guna gak kan?

kalo ada yg nak ckp kilang ni betul cuba tunjuk bukti lak.

setakat ni aku percaya apa yg penulis ni ckp.maybe ada betul apa yg dia ckp.

Anonymous said...

ahmad said: bab babi memang org melayu kita cukup marah tapi bab lain tolak ketepi pulak ko org ingat bihun cap lain tu elok sangat ke .... bihun cap kapal import dari siam tak kira apa cap pun kalau ada tulis made in thailand lagi kotor anjing berkeliaran kencing berak ..... aku sendiri pegi tengok kilang tu ingat nak import masuk tapi tak jadi pasal kotor sangat ...ko org kat sini sedap je meketedarah

Anonymous said...

ahmad said: satu bab lagi yg tak berapa sedap org melayu kita memang dengki dekat syarikat zakaria dan anak -anak ...boleh tulis syarikat tu tak beroperasi lagi ...padahal syarikat tu dah wujud 25 tahun yg lalu dan menjadi pemborong bumiputra 100% di pulau pinang yg berjaya ...... ko org boleh kira bepa kerat je pemborong org melayu di penang ni yg lain semua cina ..... pihak syarikat zakaria telah menafikan bekalan air yg di gunakan oleh pihak kilang adalah hasil dari air ternakkan babi ....sebab segala sistem pengairan di buat oleh pihak PBA (perbadanan air pulau pinang....jadi saluran paip tu tak ada kena mengena dgn babi ...... jangan cuba fitnah bangsa melayu yg berniaga

Anonymous said...

lepas satu2 cara derang ni tindas umat kita.lepas satu2 cara dia orang jatuhkan umat kita..derang suka tgk kita ni tunduk/sujud kat mereka..skang betul2 dah berlaku..derang boleh gelak dah.

Anonymous said...

patut nye tuko le name tuhh dari bihun cap cabai burung ke cap cabai babi. kan senang?

Anonymous said...

assalamualaikum...memang teruk tapi apa pula tindakan penguatkuasa dalam kes ni?adakah kilang ni akan disita atau diberhentikan operasi sehingga keadaan pulih?atau tiada undang2 yang mampu membela pihak yang tak bersalah?kita sebagai pengguna akan berhati2 dalam memilih makanan..tapi penggunaan logo halal yang tidak sah semakin berleluasa..bukankah mencari sesuatu yang halal itu adalah fardu ke atas umat islam??

Anonymous said...

atuk aku org Kg Selamat, jadi ko org nak pecaya ke taknak ke punya pasal. Aku dan keluarga aku dah lame tak makan bihun tuh.

Anonymous said...

ish..xphm aku ahmad..dlm ni kate zakaria n anak2 amek bihun ni dr kilg bihun ni.n da lama xoperasi tp kilg bihun ni still amik name diorang.bukan fitnah diorang proses bihun tu.tetibe kuar pasal isu melayu nape pulak.oh..maksud ahmad diorang still ade atau kilang ni memang gune nama diorang.ish.mls nak tau da.yang pasti baek aku elak makan cap2 tu.

Anonymous said...

Kepada pembangkang2 dan yang memberi sokongan:- Segala bukti yang saya utarakan di dalam blog ini dah terbukti SAHIH dan BENAR apabila TV3 dan Kementerian Perdagangan HEP telah pun membongkar segala kegiatan dan aktiviti KILANG BIHUN BERAS INDAH ini pada siaran berita 8 malam/3hb Nov 2007. Sebagai seorang yang beragama Islam dan insan prihatin, saya cuba menyedarkan semua pihak dan diri saya juga. Bukan pada isu tanda halal, bahkan tentang isu2 lain yang berbangkit.

Anonymous said...

Ha.... tu lah korang... Xabis bangkang membangkang, masuk pulak isu perkauman...mcm2 hal! Aku rase tindakan penulis nih mmg tepat. Betapa besar pertolongan dia sebagai org Islam. Xmcm korang nih. Bila org melayu buat sesuatu yg baik, nak bangkang jek. Klu x disebabkan dia, sampai kiamat pun si UN PIA HAI nih memperbodohkan org Islam termasuk korang & aku skali. Klu korang nak tau, kilang bihun nih cuma 10 meter je dr kandang babi. Gile betul! Sesetgh org kafir nih nak berniaga xfikir lnsg sensitiviti org Islam. Xkan dorg xtau yg negara kita nih ramai penganut Islam!! Bodoh tul!! Dan yg pastinya, aku syorkan boikot segala keluaran KILANG BIHUN BERAS INDAH xkiralah cap apa yg dia keluarkan.

Anonymous said...

Kuang hajau punye UN Pia HAi..!! Hampeh! Haram Jadah! Plastik! Bombastik!!

Anonymous said...

Alahai... Un Pia Hai... memang cari pasal punya orang!!

Anonymous said...

oittt... betullah. Saya pun tengok berita jam 8 malam tadi di TV3. BOIKOT SEMUA CAP BIHUN DAN LAKSA KILANG BIHUN BERAS INDAH...!!!

Anonymous said...

cakap saja tarak guna.autority must be take action.Dont look only n dont makan suap.nanti babi sondol kamu semua.nanti jadi barua babi baru tau..apa dah ajdi dgn malaysia ini?mana penguatkuasa????????????tido kaaaaaa??????kerajaan tgk saja kaaa??saya karam singh kit malaporkann...

Anonymous said...

Kilang bihun, laksa diserbu



GEORGETOWN: Kelicikan pengusaha bihun dan laksa menggunakan label logo halal tanpa pengesahan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) selama beberapa tahun akhirnya terbongkar apabila diserbu, petang kelmarin.

Serbuan dilakukan kira-kira jam 4 petang di Kampung Selamat, Tasek Gelugor membabitkan sepasukan pegawai penguat kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP).

Ketua Pegawai Penguatkuasa KPDNHEP negeri, M Gunaselan, berkata operasi dilakukan selepas menerima maklumat awam.

Menurutnya, ketika pemeriksaan, pihaknya mendapati kilang membungkus bihun dan laksa itu menggunakan alamat lain, sedangkan tempat operasi mereka di Kampung Selamat.





Katanya, pemeriksaan itu juga mendapati kilang berkenaan menyalahgunakan label logo halal yang didakwa dikeluarkan Jakim kononnya mendapat kebenaran daripada pihak berkuasa terbabit.






“Ketika pemeriksaan, kami meminta surat pengesahan penggunaan tanda logo halal, namun pengurusan kilang itu gagal membuktikan dakwaan mereka,” katanya.

Anonymous said...

AlhamduliLlah.. tahniah kepada yg telah mengusahakan membuat aduan,laporan,site ini.. ALlah SWT jua yg layak membalasa jasa tuan/puan semua..

Harap akan ada usaha beterusan dari umat2 Islam yang prihatin berserta dengan bukti2 supaya kita dihindari dari usaha2 jahat ini.. WALlahu'alam & wassalamu'alaykum

Kak Zai said...

Syabas kpd Penulis Blog, Alhamdulillah dpt bantu ummat Islam. Tp knapa dh masuk I.Net bru Pnguatkuasa nk serbu? Sblm ni, x tau k atau buat2 x tau..?

Di Kelantan byk bihun org Islam buat & Siam mari, nnti if ad masa sy wil listkn..

Anonymous said...

Oleh itu berhati2lah bila membeli makanan,kerana kuasa beli adalah di tangan kita sendiri.bila dah berlaku macamni baru lah kita menggelabah.nak tuding jari kat JAKIM tu,dorng pun mana tau benda ni.Dorang pun banyak kerja lain.jadi sama2lah kita pakat2 jangan beli yang dah tentu HARAM.hanya itu caranya.tapi kalau kita masih tak kisah pun,sampai bila2 benda macamni akan berlaku.Tepuk dada Tanya Iman

Anonymous said...

Jadi sekarang mcmana? Un Pia Hai tu kene bunuh ke nanti?

dia bukak kompeni baru ke nanti?

..bihun yang halal tu nama apa hah???? tolong lah list kan...

Anonymous said...

panggil Karam Singh Walia

MSAbdullah said...

Ini adalah satu contoh perbuatan yang sengaja hendak menghina kepercayaan orang Islam yang patut diambil tindakan keras oleh kerajaan terutama pihak berkuasa Islam yang telah diperbadankan.
Kalau Kerajaan mahu menggalakkan pepaduan diantara penganu agam yang berbeza,
perbuata seperti in mestilah dibasmikan dengan tindakn undang-undang yang sekerasnya.

Anonymous said...

letih gak mencari laksa kering jenama lain selain yg blacklist di ats. aper tak nyer kat kota damansara semonyer jenis yg sama dijual. nyaris2 nk rebus, sekali berita yg sama keluar dlm TV3 malam tu.. terus pulangkan balik kepada penjual. Alhamdulillah akhirnya dapat jugak beli brand lain kat Tesco Extra. Ada logo HALAL JAKIM & ISO. Cap LAKSA PENANG. Packaging cantikla berbanding yg blacklist tu...cam plastik gelenyar jer kalu org kelantan sebut.

Anonymous said...

Assalamulaikum, berita2 berkenaan makanan yang bertopengkan logo halal bukanlah satu isu baru, malahan byk lg makann2 lain yg belum tentu status halalnya yg kini merata2 dalam pasaran negara kita..tetapi yg pelik pihak berkuasa seakan2 tutup mata dalam hal nie..mohonla kehadrat Ilahi agar Allah pekakan hati nurani kita semua umat islam agar sentiasa mendekati makanan yg halal..insyallah..

Anonymous said...

Setuju

www.amaljariah.net/myidaman

berilmu beramal dan sebarkan

Pena said...

Saya dapat maklum dari seorang wartawan, kilang tersebut sudah di tutup. Terima kasih di atas keperihatinan anda. Allah sajalah yang dapat membalasnya....

Anonymous said...

Biasa aje.... Siapa kita untuk mengesahkan haram/halal... kalau terdapat kemusyikalan, baik lapor/rujuk pada badan bertanggung jawab untuk kepastian.... rasanya adalah membazir masa membuat artikel yang belum dapat disahkan hakikatnya malah mengadakan perasaan ragu dalam diri pembaca... Apapun terimakasih atas prihatin saudara penulis...

Wassalam..

Anonymous said...

Assalamualikum...

terima kasih kerana mengetengahkan isu ini. saya juga peminat bihun,laksa tapi tak pernah beli cap yang ini. Ini adalah salah satu dari berjuta makanan yang ditipu.

Bab guna nama orang melayu tu saya juga dah banyak kali jumpa, ALIBABA. banyak kilang2 melayu import barang mentah yang diproses oleh kilang bukan Islam contohnya sos cili dan kicap. diorang order saja. cap dan alamat semua melayu, yang proses buat makanan tu international, berbagai2 bangsa ada myanmar, siam, bangla, indon dll.. tahap kebersihan usah dikira.

satu lagi orang kita mudah terpedaya dengan warna dan cap, asal tengok jer warna hijau, kuning, bulan, bintang, ketupat, masjid, dah halai.

makanan rohani kurang, makanan jasmani pulak kotor, kita semua tidak sedar dengan apa yang dimakan. patutlah manusia sekarang dah jadi makin teruk sebab makanan pun teruk. perangai pun dah buruk lebih dari beruk.

Perihal penguatkuasaan pulak satu hal..... Kita perlu paham bahawa sesuatu jabatan ada had2 tertentu. takdak yang super... takut nanti salah guna kuasa pulak. cuma sesuatu jabatan perlu berkongsi maklumat dengan jabatan lain .. lepastu buat kerja la.... jangan dok nganga, sebagai kakitangan kerajaan,jangan 'BERTANGGUNGJAWAB' terhadap masalah yang dihadapi, kongsi la dengan jabatan lain. hantar surat, kalau diorang tak ambil tindakan nanti diorang jugak yang kena.

Banyak BADAN yang terbabit dalam hal ini seperti MPSP(Kerajaan Tempatan)Jabatan Alam Sekitar(pencemaran sisa), Kesihatan (Kebersihan Makanan),Majlis Agama(halal) KPDNHEP, CAP(Memperjuangkan hak-hak Pengguna),dll. contohnya MPSP pi la chek kilang tu, kotor- hantar aduan ke Jabatan Kesihatan, Kesihatan pi chek pulak kilang tu, Kotor- Kesihatan tutup la kilang tu bukan tutup file.

bab orang politik tu tolong lah turun padang, ini masalah RAMAI penggundi kawasan kita dan RAMAI jugak di luar kawasan kita. YB-YB kitakan wakil kepada rakyat, tengoklah sama permasalahan ni. YB mana yang kena, sendiri tahu la

kepada Un Pia Hai dan sapa2 yang dok buat kerja macam ni atau lebih kurang macam ni jugak, toksah la dok pedajai orang Islam. Nak cari makan Kat Malaysia ni senang saja, jujur la. bayangkan kalau ada saudara Islam yang fanatik, dia talipon Osama Bin Laden. Kan Al Qaeda bubuh bom. molotup la tasek gelugor.

'JAGALAH KEHARMONIAN NEGARA'

Anonymous said...

kes ini memang menarik malaysia,knp hanya anda semua menumpu perhatian terhadap kilang ini sahaja...memang tidak adil lah!!!beberapa bulan yang lepas,sebuah kilang bihun juga terletak di tasek gelugor (kilang ini bukan kilang bihun beras indah,baru saja dipaksa untuk memindah ke tempat lain)juga turut disiasat dan disoal oleh kakitangan kerajaan.
kenapa kilang ini dipersoalkan?
adakah anda ingin tahu apa-apa yang sedang berlaku?
walaupun kilang tersebut mendapat lesen CAP HALAL, tetapi adakah anda tahu kilang tersebut juga terletak di sebelah kandang babi!!!
berdasarkan salah seorang pekerja MELAYU kilang bihun beras indah (dia merupakan kawan ibu saya), jarak antara kandang babi dengan kilang bihun beras indah telah dipisahkan dengan beberapa buah rumah,kalau berbanding dgn kilang yg baru pindah itu, kilang itu langsung tiada jarak dgn kandang babi..terletak di sebelah shj.
berdasarkan apa-apa yang saya tahu, berita ini hanya merupakan sejenis cara perbuatan bisnes antara syarikat saingan.

Anonymous said...

Tak boleh pakai kalu komen dari orang dalam. Ni dipanggil prajudis.

Anonymous said...

kita perlu ada perasaan was-was bila membeli barang makanan. keutamaan beli barangan buatan muslim dulu. perlu ada IKS melayu buat barangan ini seluruh negara. ingat time barangan ARQAM dulu ?

Anonymous said...

eh! klo kwn mak kamu pernah kijo dgn kilang bihun beras indah, jd aku nak tanye, mcm mane korang sanggup anaiya pedajai pengguna islam termasuk diri aku, pada hal ko tau ia salah d sisi islam dari segi kesucian, ttp ko x membuat lapuran. nape tunggu hinga kena serbu hasil maklumat org prihatin, baru ko nak komplain.

ko pun bersubahat gakk!! prejudis!! tak ler pakai nyeer...

ihsan_huhu said...
This comment has been removed by the author.
ihsan_huhu said...

"Pernahkah anda terfikir kesucian air yang digunakan? . Bagaimana pula dengan keadaan bihun yang diproses dengan meggunakan air yang pastinya sedikit sebanyak mengandungi air najis. Ini seumpama kita memakan najis babi dan sekali lagi bertentangan dengan cop halal yang digunakan kerana memproses menggunakan alat yang tidak bebas dari najis."

kl ade restoran halal seblah kedai jual arak, haram ke makanan die?

kl ade kampung kat hulu sungai berak ramai2 dlm sungai, org kat kampung kat hilir tuh minum air najis ke?

kamon la brader, dont play with muslims phobia towards babi utk jatuhkan bisnes org. tuh bkn ajaran agame.

xdek hal la nk tulis kilang die dekat kilang babi ke ape ke, tp utk nk kate produk mee tuh x halal, u better get a more concrete evidence..

Anonymous said...

ai..dah terang2 pon..x tau la kalo ade yg bute lagi..mmg kilang ni x de cop halal dari jakim..pk sndri la..xtaw la kan,skrang ni org2 muslim pon dah tak kesah halal haram..

Anonymous said...

aku rasa berdosa lak sebab raya ari tu aku masak laksa cap cili nie.. berdosa kah akuuuuuuuu sapa nak jawab niii....... ya Allah ampunnilah hamba mu ini aku tertipuuu... kerajaan malaysia nie tak cukup kakitangan ker nak buat kerja pemantauan .. ish ish heran akuu

Anonymous said...

org yang tak tau apa hal happen pls don cakap banyak2!orang yang sering cakap ni cakap tu,hav u go n see how about this kilang!?no!!u all never!so pls don cakap saja la!ceh!!!

Anonymous said...

rumahku terlertak dekat kilang ni.aku da pi sana tengok oledi. tapi saya rasa maklumat di web ni bukanlah semua betul!banyak foto yang display di atasnya ialah foto yg nipu dan tak benar!penulis web ni ambil foto kadang babi org lain then display di sana!penulis web ni ialah org yg sbg penipupun,kan!
acording the information i get,expenses kilang ni guna air kerajaan minimun pun ada berapa ribu!biasa rumah kita baru berapa puluh sajalah!so manaboleh lagi kita percaya web ni!semuanya tipu saja!!!penipu tu!dan orang yang percaya web ni pun semua bodo!sebelum percaya information yg orang bagi,pls check first!tak mau bodo sebagai babi tu!hiccccc!!!

Anonymous said...

cuma saya kerja di dalam kilang ni,saya yg boleh tau activi yang betul atau salah.kalau saya tak tau, kamu semua ni pun mesti tak tau apa hal yang happened!hal yg saya tau ni ialah maklumat di dalam web ini bukan dikeluar oleh jakim.ada org guna nama jakim keluar maklumat ni.

Anonymous said...

kalo ade evident yg kuat pasal kilang ni x salah..tunjuk lah..
jgn ckp je.

Anonymous said...

Salam.. Sori to say.. x kesah ler mak nko keje situ ker.. kilang tu kena fitnah ker.. atau aper alasan skali pun.. kita sbgi umat Islam kena lbh prihatin utk mbeli atau mkn apa sja kt luar tu.. wajib bgi umat Islam utk pilih mknan yg ada logo halal.. lbh drpd itu.. "tawakaltuallah".. semoga apa yg kta tlh mkn akn mjdi darah daging yg halal dn beroleh rahmat/berkat drpd Nya.. amin.. (aku pn slalu ingatkn diri aku sndri....)

Anonymous said...

celaka UN PIA HAI, walaupun kilang tu ditutup sementara dan ada berita dr kawan di tasek gelugor, kilang tu dah dibuka semula bulan lepai. laksa bihun perisa babi tu dah tukar brandnya dari cap cabai ke cap-cap lain, misalnya cap bunga, cap ikan laksa, cap bunga kangkong atau terus masuk dalam plastic tak da brandnya.

Betul betullah celaka UN PIA HAI, masih degil nak tipu saudara umat islam kita, masih pakai logo HALAL di cap IKAN LAKSA dan diedarkan oleh peniaga CINA di sekitar kawasan utara. Apa gunanya pihak berkuasa ambil tindakan menutup kilang tu? kalau nak selesai masalah ini satu kali gus, sebaik-baiknya paksa UN PIA HAI tu letak tanda "TAK HALAL" terui di semua packing spy saudara kita dpt tengok dgn jelas bihun laksa tu tak halal.

sebarkanlah berita ni kpd org-org yg kita cintai, janganlah satu kali lagi tertipu oleh peniaga CINA yg tak bertanggungjawab ini

Anonymous said...

x habis-habis lagi kisah bihun babi ni..byk betul produk dorg kan..
pade sume umat islam.hati-hati la korang..
jgn gelapkan hati korg.

Anonymous said...

Makan babi sedap..bihunnya manis..trima kasih kerajaan..

Anonymous said...

Ya Allah...
sungguh dahsyat perkara ini boleh berlaku...
dah la saya tinggal di penang..
rasanya boleh kata sume org penang dah makan bihun ni...

sebab:
1 - kat kedai mamak ke, kat umah orang ke..kita tak tahu jenama pe dorang guna wat bihun.kebanyakan men tibai je pe mamak/tuan rumah sediakan. skang dh tau pasal ni..kalo kat kedai mamak boleh la tak order bihun/laksa ni..tapi kalo ziarah umah org...takkan tak mkn kot..takkan nk tnya cap apa bihun dia...huhu.
2 - bihun & laksa mknn popular. plak tu selalunya bihun2 cap ni murah sket...rsnya ramai guna bihun ni...huhu

ish2..susah ni.sy tak sure la.dh lama x balik penang.tapi rsnya kandang babi masih aktif kat kmpung selamat..tak sure lak kilang dia..

dh hmpir setahun blog ni tulis pasal ni..baru sy tahu pasal ni...huhu...

susah nak dbendung benda ni kecuali kilang & pengusaha kilang tu dkenakan tndakan (tndakan ape la sgt...?kompaun?denda?heck, die byk duit...)

Anonymous said...

tula..skung ni mmg kene slalu brhati2..
lagi2 soal halal haram ni..
org skung, sggup buat2 ape je..asal bole dpt duit..

Anonymous said...

Nasib baik tak pernah beli jenama2 tu..kalau makan kat kedai tu tak tau lah kan?
apa2 pun sebagai org Islam kita kenalah muhasabah diri kita ni. Kalau bangsa lain boleh berniaga macam ni kenapa kita sebagai org Islam tak boleh? Itu cara mereka berniaga dan berusaha cari rezeki mereka sendiri sekurang2nya mereka tidak menjadi peminta sedekah. Kita pandang pada sudut yg positif. Bagi yg makan rasuah ke makan 'suap' ke..biar la mereka menerima hukuman mereka kelak daripada Allah. Kita yang ada akal dan mempunyai asas agama yg cukup mestilah gunakan akal sebelum membeli atau memakan sesuatu benda tu mengikut halal dan haramnya. Maksud saya...moral of the story nya...kita berniaga la pula mihun tapi kita jadikan industri makanan halal sebagai landasannya. Betul tak? manalah tahu satu hari kelak akan jadi kaya hasil menjadi pengeluar mihun. Berniaga tu 9/10 daripada rezeki yang sebaik-baiknya.Yang nak mentedarah nnt anak cucu kita jugak. lagi dapat pahala.

Anonymous said...

kurang asam..wt malu penang..lain kali kl nak untung wt la cara elok..aku pun termasuk skali penah makan cap ni..aku bengang giler..kl aku tau sapa dia punya pengasas nahas la..memang x selamat la idup dia

Anonymous said...

Saya mengakui kebenaran cerita ini. Saya pernah tinggal dan bertugas dengan ADK di Kampung Selamat, Tasek Gelugor dari tahun 1993 hingga 2002. Kilang itu dahulunya nama Kilang Bihun Bersatu dan kawan saya pernah bekerja di situ. Makluman ini benar itupun kalau nak percaya terletak pada iman masing-masing

Anonymous said...

saya pnh ikut prgram produk halal beberapa bulan lalu..dorg ade cakap nak hasilkan bihun sendiri, tp xckp plak knp, tak sempat rasanya...byk sgt isu nak dicakap dalam prgrm tu..barula saya tau ada cerita ni rupanya..

sungguh!!org2 kafir diluar sana mmg ada perancangan yg strategik..ramai kita org Islam yg xtau..dr sudut halal dan kesihatan..kita ni main makan je..janji sdp...

sbnrnya, slh kita gak..byk bnda2 camtu yg harga murah...dan kebanyakan org melayu Islam ni rmai yg duit sikit..jdnye, nk mkn jgk, beli je yg buatan ntah ape2 tu..padahal ade buatan 100% org Islam, dgn syarat, kne cari..bukan main rembat je kat kedai tu..dunia skrg, xde duit, semua jatuh

jgn hanya nak salahkan pihak berkuasa..kita kena alert sendri..kena waspada sendiri..

bykkan2 berdoa, smg Allah bg kita petnjuk, hidup dalam rahmat_nya, mkn mknn yg halalan toyyiba..

Anonymous said...

Orang kubang gali, tanah merah kelantan tak perasan ke pasal bihun cap masjid yang dia orang beli tu ?? pegi lah tanya toke nye, nama syarikat pun macam melayu tapi hakikatnya ...

Anonymous said...

utk perhatian, kilang ni masih beroperasi....

Anonymous said...

saya dah tengok, memang kilang ni masih beroperasi...siap ngan kain rentang pelawa isi jawatan kosong...dalam bahasa melayu.!!

Camno ??

RadioAtok.Com said...

Cara nak lawan kilang ni mari le kita orang islam ceburi industri makanan secara besar-besaran. So kalau dah ada produk islam buat apa nak beli yang kotor macam kilang ni..Bahan yang untuk tahan lama dalam makanan selalunya memang dari lemak babi. So kandang dekat kilang mungkin senang nak supply. JAKIM kena amabik tindakan dan pasti kan cerita ini benar.

RadioAtok.com

Anonymous said...

kpdn pulau pinang cakap mrk dah melawat kilang ni dan kata kilang ni memang ada kelulusan yang d perlukan dr pihak2 yang berkaitan (kerajaan)

Anonymous said...

probs nye.. peniaga2 islamyang watprodukhalaljualbarangsgt mahal...memanglah kitanaktolong tpkan...jgnlah sampai mengenakan bangsasendiri...papepun ..supportproducthalal... guabelije walaupunmahal....

Anonymous said...

lushly toothbrush goodreasons retace honolulu shane elucidating wrap cemented place kreuhzrss
lolikneri havaqatsu

Anonymous said...

Hello readers, this news its a malicious rumors by competitors.

The KAMPUNG BRAND, JATI BRAND, CAP SERAMA MAS, SILAT produced by Twenty-Twenty Sdn Bhd which has nothing related with the regarding company.

This is merely the rumors created by competitor.

Please check the official news for more information

http://www.bernama.com/bernama/v5/newsindex.php?id=489012

By BERNAMA

Anonymous said...

pemimpin yang akan melambang sesuatu kerajaan..... sekiranya semakin berleluasa maksiat..... samalah seperti pemimpinnya

hamba ALLAh said...

bagi yang mengatakan dia tu org kafir.....
sedgkan dia berada di negara islam....
so... orang islam yng lebih berkuasa.....
tetapi semua ini salah pemimpinnya....

syikin said...

Salam semua..
Kini ada bihun buatan muslim di pasaran..
BIHUN SUFI keluaran usahawan FAMA Johor…
Pengedar / Agen diperlukan

hubungi saya di 017-9009 775..
insya Allah saya akan bantu..
sama2 la kita mencari yg halal…

Anonymous said...

top [url=http://www.c-online-casino.co.uk/]casino bonus[/url] hinder the latest [url=http://www.casinolasvegass.com/]casino bonus[/url] unshackled no store hand-out at the best [url=http://www.baywatchcasino.com/]baywatchcasino
[/url].

Mr. Tan said...

Adalah dimaklumkan bahawa syarikat Twenty-Twenty Food Industry Sdn. Bhd. yang telah beroperasi sejak tahun 1997 ialah pengeluar bihun dan laksa atas jenama-jenama seperti Cap KAMPUNG, Cap SERAMA, Cap SERAMA MAS, Cap SILAT, Twenty-Twenty PENANG LAKSA, Cap JATI, Cap KAPAL LAYAR dan Cap ECOBROWN. Kesuluruhan proses pengeluaran bihun dan laksa ini melibatkan penggunaan mesin tercanggih sepenuhnya yang menjamin kebersihan yang berkauliti dan proses pembungkusan juga dilakukan disini sepenuhnya dan ianya tidak melibat mana-mana pihak lain.Disamping itu, syarikat mendapat pengiktirafan sijil HALAL ( MS 1500:2009) daripada pihak HALAL INDUSTRY DEVELOPMENT CORPORATION dan JAKIM.

Twenty-Twenty Food Industry Sdn. Bhd. merupakan ahli kumpulan syarikat Beras Nasional (BERNAS) dan juga antara kilang bihun terbesar di negara ini yang mempunya sijil HALAL yang sah dari pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Malah, syarikat kita juga berjaya memperolehi sijil HACCP , GMP , ISO 9001:2008 dan sijil MESTI daripada Kementerian Kesihatan Malaysia (MOH).

Tindakan pihak tertentu melakukan sabotaj terhadap syarikat dan produk kita amat dikesali. Tindakan undang-undang akan diambil terhadap pihak tertentu yang menyebarkan berita palsu yang tidak bertanggungjawab.
Sebarang keraguan atau pertanyaan bolehlah menghubungi syarikat kami @ layari laman web http://www.twenty-twenty.com.my / www.facebook.com.my/2020food untuk maklumat lanjut.
Sekian, harap maklum.

Unknown said...

How To Make Money On Sports Betting
Online sports betting is casino-roll.com available https://deccasino.com/review/merit-casino/ for a whole host of https://vannienailor4166blog.blogspot.com/ US and European sports 출장안마 betting markets. Some US states, like งานออนไลน์ Louisiana and New Jersey, allow